Skruuvi

Sisällysluettelo

Skruuvi kuuluu tarjoustikkipeleihin ja muistuttaa jonkin verran Bridgeä. Pelin tavoitteena on tarjota tietty määrä tikkejä ja koittaa sitten pelin edetessä saada vähintään tämä määrä tikkejä.

Pelin rakenne ja kulku

Skruuvia pelataan yleensä neljän pelaajan paripelinä. Pelaajilla on Skruuvissa oikeus vaihtaa joitakin kortteja keskenään tarjouskierrosten jälkeen. Korkeimman tarjouksen tehnyt pelaaja saa tällöin ottaa pöytäkortit itselleen ja antaa parilleen neljä valitsemaansa hyvää korttia. Tämän jälkeen tämä pari poistaa jonkun maan kokonaan kädestään (renonssi) ja antaa jokaiselle pelaajalle yhden kortin (korkeimman tarjouksen tehneelle parilleen korkeimman kortin ks. maata).

Skruuvi rakentuu siten, että siinä on ikään kuin kaksi osaa: alkupelit ja Kotkat. Alla on kuvattuna korttien arvojärjestys alkupeleissä ja Kotkissa:

Alkupelit Kotkat
Misääri (alin) Pata (alin)
Pata Risti
Risti Ruutu
Ruutu Hertta
Hertta Misääri
Grandi (ylin) Grandi (ylin)

Pelin aluksi kaikki pelaajat saavat 12 korttia. Loput neljä korttia asetetaan pöydälle kuvapuoli alaspäin. Seuraavaksi jakaja aloittaa tarjoamisen. Jos jakajalla on huono käsi, tämä voi myös passata. Muilla pelaajilla on vuorollaan samat vaihtoehdot. Seuraavana vuorossa olevan pelaajan tulee aina korottaa tarjousta tai passattava. Kun passauksia on tullut kahdeksan peräkkäin, tarjouskierros päättyy. Seuraavaksi seuraa korttien vaihto (lue ohjeet ylempää).

Pelissa on maantunnustus- ja valttipakko, mutta ei ylimenopakkoa. Säännöt toimivat muutoin kuin Vistissä ja tikin voittaja aloittaa aina uuden tikin ja kaikki pelaavat omilla korteillaan, joita ei näytetä muille.

Pisteiden laskeminen

Valttipelissä ja Grandissa parit saavat pisteitä tikeistä ns. viivan alle. Ulosmeno tulee 60 pisteestä ja pisteiden laskeminen alkaa uudelleen nollasta. Jos peli ei ole pakkomisääri, Kotkissa pisteiden laskeminen alkaa poikkeuksetta nollasta. Ensimmäisestä ulosmenosta tulee 200p., toisesta 400 p., kolmannesta 600p. ja tämän jälkeen jokaisesta ulosmenosta samalle joukkueelle n x 200 eli viidennestä ulosmenosta tulisi esimerkiksi 1000p (5 x 200). Arvokortteja Skruuvissa ovat valttimaan kortit 10-A.

Kotkissa ei enää ole mukana pöytäkortteja, kuten alkupeleissä, mutta korkeimman tarjouksen tekijä saa antaa parilleen neljä käsikorttiaan, jonka jälkeen pari saa antaa taas neljä korttia takaisin parilleen. Kortteja ei tarvitse näyttää vastustajille.

Skruuvissa pisteiden laskeminen on suhteellisen monimutkaista ja viivan päälle laskettuihin pisteisiin sisältyvät muun muassa:

Läpimennyt 4:n peli 1000
Läpimennyt 5:n peli 2000
Läpimennyt 6:n pelistä 3000
Läpimennyt7:n pelistä 4500
Jokaisesta ylimääräisestä tikistä 5:ssä tai 6:ssa 200

Yllä oleva taulukko on vain suuntaa antava taulukko Skruuvin pisteiden laskentaan eikä sisällä kaikkien yhdistelmien pisteitä. Ks. taulukon lisäksi pelissä jaetaan pisteitä muun muassa joukkueelle, jolla on eniten arvokortteja (vain valttipeli ja Grandi) sekä pakkomisääristä vastustajien ja oman puolueen tikkien erotuksesta (vain pakkomisäärissä). Koputuksella voi tässä pelissä myös kaksin- tai nelinkertaistaa voittajan viivan päälle merkitsemät pisteet.

Lopulliset pisteet määräytyvät ylä- ja alapisteiden yhteen laskemisen, parien pisteiden erotuksen ja tämän tuloksen jakamisen sadalla kautta.

Yllä esitetyt ohjeet antavat yleiskuvan Skruuvista ja sen pelaamisesta, mutta sisältävät pisteytyksen osalta joitakin aukkoja.

Kirjoittaja Pekka

Pekka on konkari sekä kasinomaailmassa että raskaamman musiikin ympyröissä ja kirjoittelee Turun suunnilta. Lue lisää kirjoittajasta

Casinokokemus » Kasinopelit – Casinokokemus esittelee kasinopelien kategoriat 2020 » Skruuvi
Viimeksi päivitetty: 24.2.2020