Ramina

Sisällysluettelo

Ramina on 3-8 pelaajan tikkipeli, jota on perinteisesti totuttu pelaamaan rahasta. Pelata voi vaihtoehtoisesti myös pe

Pelin aloitus ja eteneminen

Raminaa pelataan 52 kortin pakalla ja pelin alussa jokainen pelaaja saa viisi korttia. Poikkeuksena tilanne, jossa pelaajia on mukana pelissä kahdeksan: tällöin jokainen saa vain neljä korttia. Jäljelle jääneet kortit muodostavat pakan, jonka päällimmäinen kortti käännetään pakan alle poikittain valtiksi. Jokaiselle pelaajalle jaetaan pelin alussa myös haluttu määrä pelimerkkejä/rahaa.

Raminassa pelaajien tavoitteena on kerätä 10 pistettä. Jokainen tikki on yhden pisteen arvoinen. Pelaaja voi jättää jakoja väliin halutessaan (tätä kutsutaan huilaamiseksi), mutta jos hän tulee mukaan jakoon, hänen tulee saada vähintään yksi tikki välttääkseen palamisen. Palanut pelaaja menettää kaikki aiemmin keräämänsä pisteet ja joutuu maksamaan pelikassaan yhden pelimerkin lisää.

Etumies aloittaa pelin valitsemalla tuleeko mukaan peliin vai huilaako. Jos etumies tulee mukaan, hän laittaa pottiin yhden pelimerkin ja saa vaihtaa 1-4 korttia pakasta käsikorttiensa kanssa. Jos hän vaihtaa pakasta esimerkiksi kaksi korttia, hän siirtää kaksi käsikorttiaan syrjään näiden uusien korttien tieltä. Jokainen pelaaja saa vuorollaan tehdä saman päätöksen: pelata vai huilata. Huilaaja ei osallistu jakoon lainkaan. Huilata ei saa, jos pelaajalla on ennestään 9 pistettä tai pelaaja on jo huilannut kaksi kertaa peräkkäin. Tällöin pelaajan on pakko pelata (=pakkopeli).

Etumies aloittaa ensimmäisen tikin (jos ei päättänyt huilata) ja tästä eteenpäin aina edellisen tikin voittaja aloittaa seuraavan. Raminassa on maantunto- ja valttipakko. Ässä on korkein ja kakkonen alin kortti. Tikin saa suurimman kortin pyydettyä maata lyönyt tai suurimman valtin lyönyt.

Peli on ohi, kun joku pelaajista saa kasaan ensimmäisenä 10 pistettä. Pelikassaan kertyneet rahat/pelimerkit kuuluvat tällöin hänelle.

vähemmän pöydälle jäi korttipinoja, sitä parempi.

Vinkkejä peliin

Ramina on siitä hauska peli, että se tarjoaa laajat taktikointimahdollisuudet! Kannattaa esimerkiksi tarkkailla, kuinka monta korttia vastustajat vaihtavat. Jos he vaihtavat useita kortteja, heillä on luultavasti huonot kortit.

Jos pelaaja on lähellä saada yhdeksän pistettä, kannattaa tätä myös koittaa välttää. Yhdeksän pistettä tietää nimittäin pakkopeliä ja huonoilla korteilla palaa helposti. Kannattaa siis mielummin koittaa saada suoraan kahdeksaan pisteeseen kaksi tikkiä!

Kirjoittaja Henrik

Henrik edustaa suomenruotsalaista pelureitten populaatiota Jakobstadista. Lue lisää kirjoittajasta

Last updated: 24.2.2020