Marjapussi

Sisällysluettelo

Marjapussi-pelin tavoitteena on kerätä tasan 12 pistettä. Jos ylittää 12 pisteen rajan, tippuu seitsemään pisteesen. Peli soveltuu joko kolmelle yksittäiselle pelaajalle tai neljälle pelaajalle paripelinä.

Ohjeet neljän hengen paripeliin

Marjapussissa pakasta poistetaan kortit 2-5. Kaikki muut kortit jaetaan pelaajien kesken. Korttien arvojärjestys pelissä on ässä, kymppi, kuningas, kuningatar, sotilas, 9, 8, 7 ja 6.

Parit istuvat pelissä vastakkain. Pelin aloittaa pelaaja, jolla on ristiässä. Jos tikissä on mukana valtti, tikin voittaa isoimman valtin lyönyt. Jos tikissä ei ole valttia, isoimman kortin ensimmäiseksi tikkiin lyönyt on voittaja. Saadut tikit kerätään kasaan pelaajan eteen. Tikin saanut aloittaa aina seuraavan tikin. Parin pisteet lasketaan yhteen.

Marjapussissa noudatetaan

  • a) mantuntopakkoa (tikkiin on pakko pelata maata, joka siihen on ensiksi lyöty),
  • b) ylimenopakkoa (pelajaan täytyy pelata tikkiin parempi kortti kuin aikaisemmat),
  • c) ässäpakkoa (jaon ensimmäinen tikki on pakko aloittaa ässällä) ja
  • d) patapakkoa (jaon ensimmäinen tikki tulee aloittaa padalla, jos pelaajalla ei ole ässää)

Esimerkiksi jos tikkiin on lyöty pataysi ja sinullla on pataseiska ja pataässä, sinun tulee lyödä ylimenopakon takia pataässä. Jos taas risti on valttia ja tikissä on herttakasi ja pitelet käsissäsi herttaseiskaa ja valttia, sinun täytyy pelata maantuntopakosta johtuen herttaseiska. Jaon alussa sinun on pakko aloittaa ässällä, jos sinulta sellainen löytyy ässäpakon takia. Jos sinulla ei ole ässää, aloitat padalla patapakon takia.

Koska ks. peli kuuluu Marriage-peliehin, kuninkaalla ja kuningattarella on pelissä erikoisominaisuus. Jos sinulla on saman maan kuningas ja kuningatar, voit tehdä ks. maasta valtin. Tämän jälkeen kuka tahansa pelajaa, joka saa muun maan kuningatteren ja kuninkaan, voi ilmoittaa pikkareisen. Pikkarainen ei vaikuta valttiin, mutta siitä saa pisteitä.

Pisteiden laskeminen

Tässä pelissä ässät ja kympit ovat matteja. Matteja eniten kerännyt pari saa niistä pisteen. Muutoin pisteet jakautuvat seuraavasti:

Valtti 2 pistettä, pikkarainen 1 piste, viimeinen tikki 1 piste ja voitto 1 piste. Yhdessä marjapussin jaossa on siis pisteitä tarjolla aina 2-7.

Voittoon vaaditaan 12 pistettä. Jos parin pisteet menevät tämän yli, he tippuvat 7 pisteeseen. Jos pari ei onnistu saamaan lainkaan tikkiä, he menevät Porvooseen eli tipahtavat nollaan pisteeseen. Ylimääräinen jako pelataan, jos matit ja voittopisteet menevät parien kesken tasan.

Kolmen hengen versio

Kolmen hengen pelissä on mukana muutama poikkeus alkaen siitä, että viimeistä kolmea korttia ei jaeta, vaan niistä muodostuu niin kutsuttu pirun pakka. Pirun pakan nostaa ensimmäisen tikin voittaja, joka laittaa omista korteistaan kolme sivuun. Pelaajat pelaavat peliä yksilöinä, mutta kaksi pelaajaa voi liittoutua peliä johtavaa vastaan.

Pelistä on olemassa myös versio kahdelle pelaajalle ja erilaisia muunnelmia, joissa esimerkiksi mattien määrällä ei ole väliä.

Kirjoittaja Jore

Jore on nuorin kokemuksen poppoosta ja pelailee nettikasinoilla suoraan Pohjois-Pohjanmaalaisen ammattikoulun penkiltä. Lue lisää kirjoittajasta

Casinokokemus » Kasinopelit » Marjapussi
Last updated: 3.3.2020