Kingi

Sisällysluettelo

Kingissä taistellaan pisteistä: eniten pisteitä kerännyt on voittaja! Tämä tikkipeli on parhaimmillaan neljällä pelaajalla pelattuna. Pelissä saadaan plus- tai miinuspisteitä tikeistä ja niiden sisältämistä korkeista tietyn pistetaulukon mukaisesti. Peli on suhteellisen pitkäkestoinen korttipeli ja sen parissa voikin vierähtää hujau

Pelin idea

Kingiä pelataan 52 kortin pakalla, jossa korteilla on normaali arvojärjestys eli kakkonen on alin ja ässä ylin kortti. Kingissä on 12 jakoa ja jokaisessa jaossa kaikki kortit jaetaan pelaajien kesken. Ensimmäinen jakaja arvotaan. Ensimmäisen jakokierroksen tikin saa aloittaa jakajasta seuraava, tämän jälkeen aina kierroksen voittaja.

Kingi sisältää siis 12 jakoa ja näissä kaikissa pelaajilla on erilaisia päämääriä. Myös jakojen säännöt eroavat toisistaan jonkin verran.

Jaot 1-4:

Näissä jaoissa pelaajat yrittävät välttää tikkejä (laisto,välttely, misääri). Jokainen tikki tietää kahta miinuspistettä. Kortit ovat näillä kierroksilla merkityksettömiä pisteiden kannalta.

Jakajasta seuraava aloittaa lyömällä tikkiin haluamansa kortin, muut seuraavat vuoraan lyömällä samaa maata (maantuntopakko) tai jos sitä ei ole, mitä vain muuta. Korkeimman kortin aloitusmaata lyönyt joutuu ottamaan tikin ja miinuspisteet itselleen. Tikin merkiksi pelaaja laittaa kortin eteensä selkä ylöspäin. Tikinsaaja saa aloittaa seuraavan kierroksen ja seuraava jakaja tekee työt.

Näin pelataan 13 kierrosta ja jaossa on yhteensä 104 miinuspistettä.

Jaot 5-8

Jakovuoro kiertää jaoissa 5-8 samalla tavalla kuin edellisillä kierroksilla ja tikkejä koitetaan edelleen vältellä. Kierroksella 5 vältellään kuninkaita sekä sotamiehiä eli tikkejä, joista jompikumpi tai molemmat löytyvät. Kuninkaasta saa kolme miinuspistettä, sotilaasta kaksi. Kierroksella jaossa on 20 miinuspistettä. Jos saa jomman kumman näistä korteista, se laitetaan pelaajan eteen merkiksi kuvapuoli ylöspäin.

Kierroksella 6 vältellään puolestaan rouvia samalla tavoin kuin aiemmin kuninkaita/sotamiehiä. Rouvasta saa viisi miinuspistettä. Kierroksella on jälleen jaossa 20 miinuspistettä. Rouva laitetaan myös pelaajan eteen merkiksi kuvapuoli ylöspäin.

Kierroksella 7 vältettään herttakuninkaita. Herttakuninkaan sisältävä tikki tietää 10 miinuspistettä pelaajalle. Jako päättyy heti kun joku ottaa herttakuninkaan. Herttakuningas laitetaan myös pelaajan eteen merkiksi.

Kierroksella 8 vältetään jaon viimeistä tikkiä. Viimeisen tikin ottanut saa 15 miinuspistettä.

Jaot 9-12

Näillä kierroksilla kerätään viimein plusmerkkisiä pisteitä. Peli alkaa siten, että jakaja huutokauppaa valtinteko-oikeutta. Kukin pelaaja saa nyt tilaisuuden arvioida omaa tikintekokykyään suhteessa muihin.

Peli etenee siten, että kaikki tarjoavat vuorollaan nousevan määrän tikkejä jakajalle. Pelaaja voi halutessaan passata. Kun kaksi passaa, jakaja voi ilmoittaa myyvänsä huudetulla määrällä tai asettaa uuden hinnan. Huutaja voi nyt ostaa tai passata. Huutokaupan voittaja määrää siis valtin ja aloittaa tikin teon. Korkeimman kortin aloitusmaata lyönyt tai valttia lyönyt pelaaja voittaa tikin ja aloittaa seuraavan. Tikit merkitään laittamalla kortit pelaajan eteen selkä ylöspäin. Jaon lopussa huutajan tulee maksaa jakajalle sovittu tikkimääärä ja pelaaja saa viisi plusmerkkistä pistettä jokaisesta tikistä.

Näillä kierroksilla pisteitä jaetaan yhteensä 260 eli 65 per jako.

Pelin voittaa pelaaja, jolla on eniten plusmerkkisiä pisteitä pelin päätyttyä. Lisää voittoja voit yrittää kerryttää verovapailla nettikasinoilla.

 

 

Kirjoittaja Taika

Taika pyöräyttelee slotteja Stadin syövereistä ennen ketään muita. Lue lisää kirjoittajasta

Last updated: 24.2.2020