Canasta

Sisällysluettelo

Canasta kuuluu rommipeleihin ja sitä pelataan perinteisesti kaksin tai neljästään paripelinä. Pelistä löytyy myös kuuden pelaajan versio, joka on näitä kahta versiota paljon harvinaisempi. Peliä voi pelata toki myös kolmistaan. Silloin pelaajille jaetaan 13 tai 11 korttia, kun kaksinpelissä niitä jaetaan 15 ja nelinpelissä 11. Pelin tavoitteena on kerätä tarvittava määrä canastoja (termi avattu alempana) ja hankkiutua sitten eroon kädessä olevista korteista sekä estää vastustajaa nostamasta avopakkaa. Varsinkin jos avopakassa on paljon hyviä kortteja, ei pitää tehdä kaikkensa, että muut eivät

Canasta-korttipelin historiaa

Siitä ei olla täysin varmaa, että milloin Canasta on syntynyt. Yksi uskomus on se, että peli syntyi 1900 -luvun alkupuolella Uruguayn Montevideossa. Sieltä se levisi vähitellen Yhdysvaltoihin ja sen jälkeen muualle maailmaan, kuten lopulta tänne Suomeenkin. Montevideo on Espanjan siirtokunta ja myös tämän pelin nimi tulee espanjankielestä. Se ainakin todistaa sen, että peli on keksitty espanjankielisessä paikassa. Pelin nimi tarkoittaa koria. Kun nostaa avopakkaa, voi sen ajatella olevan korin nostamista. Tai kun lyö kortit pöydälle kuvapuoli ylöspäin, se on kuin levittäisi korissa olevat kortit muiden eteen.

Suomesta löytyy Canastaliitto, joka perustettiin vuonna 1954. Liitto järjestää monenlaista toimintaa liittyen tähän korttipeliin. Kun liittyy mukaan jäseneksi ja maksaa jäsenmaksun, pääsee esimerkiksi mukaan liiton järjestämiin turnauksiin. Liiton tarkoitus on myös kehittää tämän pelin pelaamista. Koska kyseessä on korttipeli, joka ei vaadi välttämättä sen enempää järjestelyjä, voi jokainen pelata tätä peliä myös omissa oloissaan. Peliin tarvitaan mukaan vain yksi, kolme tai viisi muuta pelaajaa.

Perustietoa pelistä

Canastassa käytössä on 108 korttia (kaksi pakkaa, jokerit mukaan lukien). Kaksinpelissä kortteja jaetaan 15 per naama, nelinpelissä jokaiselle jaetaan puolestaan 11 korttia. Kortteja ei jaeta pöydälle kuvapuoli ylöspäin, vaan aluksi vain pelaajien käsikorteiksi, joten muut eivät näe toisten kortteja. Pöydälle tulee ensin vain yksi kuvapuoli ylöspäin, joka on avopakan ensimmäinen kortti. Jos se on punainen kolmonen tai villikortti, käännetään sen päälle kortteja poikittain siihen asti kunnes pakasta tulee normaali kortti.

Canastassa jokerit ja kakkoset ovat villejä kortteja eli ne voivat edustaa mitä vain korttia nelosesta ässään.

Canastalla tarkoitetaan korttien ryhmää, jossa on vähintään seitsemän saman numeroarvon sisältävää korttia (esimerkiksi viisi kuningatarta ja 2 ässää villeinä kortteina). Tällainen seka canasta kootaan pinoon ja päälle laitetaan merkiksi musta kortti. Puhdas canasta koostuu 7-8 saman numeroisesta kortista, eikä siinä ole villejä kortteja (kakkosia tai ässiä). Tällainen puhdas canasta merkitään kokoamalla kortit jälleen pinoksi ja laittamalla pinon päällimmäiseksi punainen kortti.

Seuraava pelaaja ei voi nostaa pakasta, jos edellinen pelaaja laittaa avopakkaan sulkukortin. Sulkukortteja ovat mustat kolmoset sekä villit kortit.

Korttien pistearvot

Musta kolmonen on arvoltaan 5 pistettä ja se sisältää sulkuominaisuuden. Kortit 4-7 ovat arvoltaan myös 5 pistettä. Kortit 8-K ovat 10 pisteen arvoisia ja ässä 20 pisteen. Kakkosista saa pelissä 20 pistettä ja ne toimivat sekä villeinä kortteina että sulkukortteina samoin kuin jokerit, joiden pistemäärä on 50. Suurin pistemäärä on punaisella kolmosella, 100 pistettä, ja se on samalla bonuskortti, jolla saa lisäpisteitä/lisätappioita.

Pelin aloitus ja eteneminen

Pelin aloittaa jakajasta seuraava pelaaja, joka joko nostaa umpipakan päällimmäisen kortin tai koko pakan. Avopakan nostamiseen liittyy muutama sääntö, jotka tulee huomioida pelissä. Avopakan saa nostaa, jos pelaajalla on kädessä/pöydässä kaksi saman numeroista korttia kuin mitä avopakan päällimmäinen kortti. Avopakan nostaneen pelaajan on heti pöydättävä pakan päällimmäinen kortti ja vasta tämän jälkeen pelaaja saa ottaa käteensä loput avopakan sisältämät kortit.

Avopakkaa ei saa nostaa siten, että lisää avopakan päällimmäisen kortin jo valmiiseen canastaan eikä silloin, jos päällimmäinen kortti on musta kolmonen, jokeri tai kakkonen.

Avopakan voi lukita jokerilla tai kakkosella. Kortti asetetaan tällöin pakkaan poikittain. Lukitun avopakan voi nostaa vain kahdella samanarvoisella kädessä olevalla kortilla. Lukitus aukeaa vasta, kun joku pelaajista nostaa pakan. Tämä on oiva tapa vaikeuttaa avopakan nostamista!

Pisteiden laskeminen

Parit saavat pelissä pisteitä seuraavasti:
• Lopetus antaa 100 pistettä
• Hyvitys lopetuksesta yhdellä pöytäyskerralla antaa 100 pistettä
• Aito canasta antaa 500 pisteen bonuksen
• Sekacanastoista saa 300 pisteen bonuksen
• Pöydätyistä korteista saa korttien pistemäärien mukaiset pisteet
• Käsikorteista korttien pistearvo lasketaan miinusmerkkisenä
• Punaisista kolmosista saa 100 pistettä per kolmonen, jos niitä on 1-3 kappaletta.
• 4 punaista kolmosta antaa kaksinkertaisen arvon eli yhteensä 800 pistettä.

Pelissä saa miinuksia virheiden tekemisestä. Jos häviäjät eivät ole saaneet yhtään pöytäystä, kaikki punaiset kolmoset lasketaan miinuksena. Se on suuri virhe jättää niitä punaisia kolmosia käteen. Niistä saa 500 sakkopistettä. Pelissä kysytään, että saanko lopettaa, kun haluaa lopettaa. Jos kysyy saanko lopettaa, mutta se ei onnistukaan, saa 100 sakkopistettä. Jos nostaa avopakan käteensä, kun on pöydännyt avopakan päällimmäisen kortin väärin, pitää avopakka laittaa takaisin.

Canastaa pelataan 5000 pisteeseen saakka. Haluaisitko seuraavaksi tutustua nettikasinoihin, joilla voi voittaa täysin verovapaasti?

Erilaisia taktiikoita pelin pelaamiseen

Canastassa pärjää, kun siihen on tutustunut paremmin. Tämä on siten onnen lisäksi myös taitopeli. Tässä on muutama hyvä esimerkiksi, että miten pelissä kannattaa taktikoida. Kaksi hyvää vinkkiä liittyy siihen, että miten avopakassa olevia hyviä kortteja voi yrittää suojella eli estää vastustajan saamasta niitä. Silloin voi esimerkiksi laittaa avopakkaan mustia kolmosia, joilla saadaan estettyä avopakan korttien nosto.

Jos avopakassa on vaikkapa valmiita yhdistelmiä ja monia hyviä kortteja, kannattaa siihen laittaa sellaisia kortteja, joita itsellä on eniten. Samoin tässäkin kannattaa laittaa niitä mustia kolmosia tai vaikka jokerikortteja. Kunhan vastustuspuoli ei vain saisi nostettua avokortteja itselleen. Nosta avopakka aina kuin mahdollista, kun siinä on vaikka jo valmis canasta. Mutta jo siinä ei ole kuin pari korttia, nosta mieluimmin pakkakortti, koska sieltä voi tulla jokin hyvä kortti. Nosta avopakka. kun siinä on oikeasti kunnolla ja kunnollisia kortteja.

Kun on aika tehdä pöytäys, älä tee sitä liian aikaisin. Varsinkaan, jos kyse on kahdestaan pelattavasta pelistä. Muista, että kun teet sen, toinen pelaaja näkee, että mitä sinä keräät. Hän saa siitä irti paljon tietoja ja osaa käyttää sitä hyväksi. Kun lyöt kortit pöydälle kuvapuoli ylöspäin liian aikaisin, voit sen takia hävitä lopulta koko pelin. Lopetus kuitenkin kannattaa tehdä mieluimmin liian aikaisin kuin liian myöhään, jotta toinen pelaaja ei pääse sitä tekemään ja yllättämään sinua.

Tässä pelissä pärjää paremmin myös hyvän muistin avulla. Kun muistaa, että mitä kortteja vastustaja on laittanut avopakkaan, tietää mitä kortteja hän ei kerää. Mutta tämä toimii myös toisinpäin. Vastustaja on voinut laittaa avopakkaan kortteja, joita hän oikeasti kerää. Se on silloin sinulle ansa. Sinä saatat silloin laittaa pakkaan kortin, jota hän kerääkin oikeasti.

Jos vastustajalla ei ole vielä yhtäkään pöytäystä tehtynä, kannattaa laittaa avopakkaan pieninumeroisia kortteja. Niillä on vaikeampi tehdä vähimmäispöytäystä kuin suurilla. Siksi tässä vaiheessa ei kannata laittaa avopakkaan suuria kortteja eikä varsinkaan ässää.

Kaikki eivät pelaa Canastaa ihan samoilla säännöillä

Pelistä löytyy vähän toisistaan poikkeavia sääntöjä. Perussäännöt ovat kaikilla samat. Jotkut ottavat korttipakasta kaksi korttia kerralla, jolloin käsikortit eivät lopu helposti kesken. Joissakin versioissa avopakan saa nostaa itselle, jos saa samoilla numeroilla olevan canastan. Kahdestaan pelatessa voidaan toimia sellaisten sääntöjen mukaan, että pisteitä saadaan positiivinen määrä, jos canastoja on saatu vähintään kaksi.

Yhteenvetona Canasta

Canasta on mielenkiintoinen pöytäpeleihin lukeutuva korttipeli, jonka historia ulottuu sinne 1900-luvun alkuun asti. Pelin nimi tulee espanjankielestä, joten sitä ovat ensimmäisenä ehkä pelanneet jonkin espanjankielisen maan pelaajat. Veikkaus on se, että peli olisi keksitty Uruguayn Montevideossa. Tässä pelissä ei ensin lyödä pöydälle kuvapuoli ylöspäin, vaan se tehdään ihan loppuvaiheessa. Se milloin se kannattaa tehdä, on yksin pelin vaikeimmista päätöksistä. Tässä pelissä pärjää onnella kuten korttipeleissä yleensäkin. Sitä ei voi tietää, että mitä kortteja saa alussa käteen ja mitä pakasta saa nostettua.

Mutta taidokas pelaaminen merkitsee myös paljon. Se, joka on perehtynyt peliin hyvin, on todennäköisesti se voittaja. Mutta jos peliä pelaa esimerkiksi neljästään, pitää parinkin olla hyvä pelaaja, jotta voitto tulisi taitojen puolesta helpommin. Pelissä voi jopa pärjätä hyvin sillä, että osaa huijata muita omilla toiminnoillaan. Se ei tarkoita sitä, että pelissä fuskaisi, vaan kyse on siitä, että toiset saattavat luulla väärin mitä kortteja pelaaja kerää. Kannattaa perehtyä peliin hyvin, jos siinä meinaa pärjätä!

Kirjoittaja Maija

Pohjoiskarjalaisella Maija-mummolla on eittämättä eniten kokemusta slottien pyöräyttelystä! Lue lisää kirjoittajasta

Last updated: 8.4.2020